יום שני, 21 בנובמבר 2016

527 - דברים שכתב עו"ד איתי מק

                               אל תגידו לא ידענו
   מדובר במקרה חמור ביותר בשרשרת של אירועי תקיפה, חבלה ברכוש ואלימות מצד מתנחלים קיצוניים בעוד שהחיילים עומדים מנגד.
   עאיד ובנו הגיעו ברכבם לכיכר במחסום חווארה, בתחילת אוקטובר 2015, כדי לחזור לביתם. מחסום חווארה מרושת במצלמות, תאורה ובעמדות חיילים, וגם נמצא סמוך מאוד לחטמ"ר (חטיבה מרחבית) שומרון, הבסיס הגדול באזור. החיילים סגרו את המחסום ונוצר פקק של הרכבים הפלסטינים. בשל עומס הרכבים, עאיד לא היה יכול לסובב את רכבם לאחור ולעזוב את המקום.
   קבוצה של עשרות מתנחלים הגיעה לכיכר והחלה לזרוק אבנים על הרכבים הפלסטינים שהיו תקועים בפקק. לאחר שאבן אחת פגעה בראשו של הבן, עאיד העביר אותו לרכב שעמד קדימה יותר, ממש במחסום הסגור, וביקש מהנהג שייקח אותו לביתם כאשר המחסום ייפתח. כאשר עאיד חזר לרכבם בכיכר, מתנחל זרק לתוך הרכב אבן גדולה, שבנס פגעה רק במושב ליד הנהג. אח"כ מתנחל הגיע עם סכין גדולה וניסה לפגוע במיכל הדלק כדי להביא לשריפת הרכב כאשר עאיד בתוכו. עאיד נבהל וברח מהרכב, עבר את המחסום ברגל, וחיכה שהעניינים יירגעו כדי שהוא יוכל לחזור לקחת אותו. כאשר המחסום נפתח ועאיד חזר לכיכר, הוא מצא שרכבו נעלם. התברר המתנחלים ניצלו את ההזדמנות, לקחו את הרכב והציתו אותו בצד המחסום, בעלייה להתנחלות הר ברכה (כביש המשמש מתנחלים בלבד כדי להגיע להתנחלות ולמאחז בהר ברכה).
   מתחילת אלימות המתנחלים, חיילי צה"ל עמדו הן במחסום והן בכיכר עצמה. למרות זאת החיילים לא ניסו לעצור את המתנחלים או למנוע את המשך אלימותם. החיילים לא רק שעמדו מנגד, אלא גם שמו את הפלסטינים בתוך מלכודתהרכבים היו תקועים בפקק לפני המחסום. ככל שהחיילים חששו בעצמם מהמתנחלים, מן הראוי היה כי יפתחו את המחסום ויתנו לפלסטינים להיכנס לתוך שכם, כדי למנוע פגיעות בגוף וברכוש.
    למרות שהחיילים עמדו מנגד, ולמרות שבדרך פלא הצילומים מהמצלמות במחסום נמחקו כשבועיים לאחר האירוע, המדינה מאשימה את עאיד באחריות לנזק: הוא שכח את המפתח כאשר ברח מהרכב, מתי שניסו לשרוף אותו בעודו בתוכו, וכך המתנחלים היו יכולים להזיז אותו לצד המחסום ולהציתו.

   עאיד ובנו תבעו את המדינה לפיצוי על נזקיהם, בשל אחריות החיילים שעמדו מנגד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה